چگونه میکس حرفه ای وکال داشته باشیم ؟
در موزیک های امروزی مارکت ایران ، وکال در محوریت کار قرار دارد که میکس من ها سعی میکنند وکال را در میکس در الویت کار خود قرار دهند به همین جهت برای اینکه موزیک موفقی در سطح مارکت بسازیم ، نیاز به میکس حرفه ای وکال داریم
نحوه ی چیدمان پلاگین ها برای میکس وکال
۱ – آتوتیون :
استفاده از آتوتیون برای کوک کردن وکال در گام جزو الزامات میباشد ، این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از شروع به میکس وکال و افزودن افکت ها ، وکال را تیون دستی کرده باشید.
۲ – اکولایزر :
مرحله ی بعد استفاده از اکولایزر برای اصلاح فرکانس های وکال میباشد ، ابتدا لوکات ایجاد میکنیم که با توجه به جنس وکال از ۱۰۰ هرتز کات میکنیم(اگر صدای خواننده مرد بود و صدای نازک تر داشت ، از ۱۰۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز میتوانیم کات بزنیم با شیب ۶ یا ۱۲ دی بی و اگر صدای خواننده زن بود از ۱۲۰ هرتز به بالاتر کات میزنیم تا جایی که از حجم وکال کم نشود و آسیبی به وکال وارد نشود) ، سپس فرکانس هایی که پیک ایجاد کرده اند را با اکولایزر کم میکنیم ( حداکثر تا ۳ دی بی کم کنید) ، اگر نیاز به افزایش فرکانس هایی از میدرنج و یا های داشتیم ، تا حداکثر ۳ دی بی افزایش میدهیم
۳ – کمپرسور :
در این مرحله از یک کمپرس نرم برای کنترل داینامیک وکال استفاده میکنیم (توجه داشته باشید که قبل از اینکه بخواهید از کمپرسور استفاده کنید ، اگر وکال داینامیک زیادی داشت ، از یک اتومیشن ولوم برای کاهش یا افزایش صدا استفاده کنید تا لاین وکال بصورت درست تر وارد کمپرسور شود)
۴ – اکولایزر :
مجددا از یک اکولایزر برای اصلاح فرکانس ها استفاده میکنیم تا اگر فرکانسی پیک داشت، آن را کاهش دهیم و اگر نیاز بود فرکانس های میدرنج یا های را کمی افزایش میدهیم تا وکال وضوح بیشتری بگیرد
۵ – دی ایسر De esser :
استفاده از این افکت باعث کنترل س ، ش ، پ ، ت میشود
۶ – سچوریشن :
استفاده از یک سچوریشن برای گرما دهی به وکال تاثیر بسزایی در خروجی کلی کار خواهد داشت ، از یک سچوریشن با مقدار کم برای تقویت فرکانس های میدرنج و یا های میتوانیم استفاده کنیم
۷ – افکت های بر پایه زمان :
از افکت های Reverb و Delay برای فضاسازی وکال میتوانیم استفاده کنیم . برای استفاده از آنها ، باید گروه افکت Fx Group بسازیم و سپس وکال را به افکت ها سند کنیم.
چگونه فواصل وکال را میکس کنیم ؟
از فواصل و بک وکال برای هارمونی و لایه بندی بهتر وکال در موزیک استفاده میشود ، به همین جهت میتوانیم از فواصل ۳ و ۵ در اکتاوهای بالا و پایین استفاده کنیم که بسیار رایج تر میباشند. در میکس فواصل ، ابتدا هر کدام را ۲۰ تا ۴۰ درصد به سمت چپ و راست پن میکنیم ، سپس لوکات بیشتری نسبت به وکال اصلی روی آنها میزنیم به این دلیل که هم در فضای استریو قرار گرفته اند که حداقل از ۱۵۰ هرتز کات میشوند و هم هوم اضافی به موزیک ندهند و در اخر برای آموزش حرفه ای تر از دوره ی پیشرفته میکس و مسترینگ میتوانید استفاده کنید (کلیک کنید)
آقای کاشکی ممنون از زحماتتون توضیحات و آموزش عالی بود سپاس از شما
متشکر از لطف شما
خیلی عالی متشکر فقط لطفا این اموزش تو کانال تلگرامت بزار بتونیم ذخیره کنیم
ممنون از همینجا هم میتونید ذخیره کنید داخل کانال هم قرار گرفته قبلا
خیلی ممنون از زحمت شما لطف کردید .
سپاس از شما
عالی،عالی،عاااااالی
خیلی ممنون از اموزش خوب وساده مفید
سپاس میثم عزیز
چرا فقط فواصل سوم و پنجم آیا این فواصل کانسونانت هستن ک انتخابشون کردین
فواصل ۳ و ۵ بیشتر استفاده میشه ، با این حال شما میتونید از فواصل مختلف استفاده کنید
عالی